Via het onthaal kwamen de laatste dagen reeds enkele telefoontjes binnen van bezorgde burgers die een vreemde telefoonoproep kregen van het nr 09 395 03 89. Een vrouw in gebrekkig Nederlands zegt dat ze werkt voor securitybedrijf (zonder meer) en vraagt of men eens mag langs komen voor beveiliging van de woning. Burgers vertrouwen dit niet en contacteren ons. Ongewenste telefoonoproepen kunnen vervelend zijn. De oproepen hebben vaak een commerciëel doel. Maar ook kwaad opzet is niet uitgesloten.

 

Commerciële telefoons

Als u een vast telefoonnummer hebt dat niet privé is, dan kan iedereen uw telefoonnummer op het internet terugvinden, ook bedrijven die u iets willen verkopen. Het kan ook zijn dat u eens contact hebt gehad met het bedrijf door er iets te kopen of informatie op te vragen. Bedrijven gebruiken of kopen soms ook klantenbestanden van andere bedrijven of ‘adressenmakelaars’.

 

Technische mankementen

Neemt u op en hoort u niets aan de andere kant van de lijn? Dan kan het zijn dat uw nummer gebeld werd door een callcenter en dat er technisch iets foutliep. Het kunnen ook inbrekers zijn die willen nagaan of er iemand thuis is of niet.

 

Wie heeft gebeld?

  • Kent u het nummer, maar weet u niet wie het is? U kunt dat misschien online opzoeken (witte gids, 1207, zoekmachine).
  • Sommige telefoonproviders bieden de mogelijkheid om te weten te komen wie u het laatst op uw vast toestel gebeld heeft (als het geen anoniem nummer is).
  • Wordt u vaak door dezelfde onbekende oproeper lastiggevallen? U kunt aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie vragen om de identiteit van de oproeper na te gaan. Die ombudsdienst start alleen een onderzoek als de feiten vast lijken te staan en als u precieze datums en tijdstippen van de oproepen bezorgt via een aanvraagformulier. De dienst kan de vermoedelijke dader niet identificeren als de oproepen gebeurd zijn vanuit een ander land, en soms ook niet als de beller een gsm met een voorafbetaalde kaart gebruikt.

 

Hoe ongewenste oproepen vermijden?

  • Als u geen commerciële telefoontjes meer wilt krijgen, kunt u uw telefoonnummer op de bel-me-niet-meer-lijst zetten. Bedrijven en organisaties zullen uw telefoonnummer en naam dan schrappen in hun belbestanden. U zult dan niet meer gebeld worden voor hun producten, diensten of speciale promoties. Binnen vijf werkdagen na uw inschrijving zal uw telefoonnummer in de bel-me-niet-meer-lijst staan. U krijgt daarvan een bevestiging. ‘Bel me niet meer’ wordt beheerd door de Belgian Direct Marketing Associaton (BDMA).
  • Sommige telefoontoestellen bieden de mogelijkheid om bekende en/of anonieme oproepnummers te blokkeren. Raadpleeg daarvoor de handleiding van uw toestel of vraag aan uw telefoonprovider wat de mogelijkheden zijn.
  • U kunt het nummer van uw vaste lijn laten registreren als privé/geheim. U kunt ook zelf kiezen of uw gegevens al dan niet vermeld worden in de telefoongids of op 1207. Raadpleeg de website van uw telefoonprovider of vraag na wat de mogelijkheden zijn.

 

 

dinsdag, december 5, 2017